Ülesanded
-
Võtta vastu liitlaste lennuvahendeid nii rahu-, kriisi- kui ka sõjaajal. Eesti peab olema valmis tegutsema vastuvõtva riigina (host nation) ning selleks on tegutsemisvalmis lennubaas hädavajalik.
-
Lennubaas on NATO Balti õhuturbe ühe lennusalga baasiks.
-
Korraldada kogu Kaitseväe lennundustegevust. Lennuvahendite esmane ülesanne on toetada Kaitseväe väljaõpet.
Lennubaasi koosseisu kuulub õhuväe tagalatoetusgrupp, mis toetab kogu õhuväge logistiliselt. Samuti kuulub lennubaasi alla kogu õhuväe jaoks mõeldud väljaõppekeskus. Vajadusel saavad siin koolitust teistegi väeliikide kaitseväelased.
Kontaktid
-
Lennubaas
Ämari
Lääne-Harju vald
76102 Harju maakond - 717 1674
Pressi- ja meediakontakt
Uue taristu rajamisega alustati kohe pärast lennubaasi asutamist. Aastail 2008–2012 ehitati Ämarisse uus lennuliiklusala, vajalikud sõiduteed, baasikaitse rajatised, uued hooned – angaarid, töökojad, laod, staabihooned, meditsiinikeskus, söökla, ühiselamu, sportimisvõimalused jne. Seega on tänapäeval pea täielikult olemas nüüdisaegse lennubaasi funktsioneerimiseks vajalik taristu.
Samuti on lennubaasis palju kaasaegset tehnikat – autotranspordipark, lennuvälja hooldusseadmed, kütuseteenistuseks vajalikud masinad, pääste- ja tuletõrjetehnika, tõste- ja transpordivahendid transpordilennukite teenindamiseks ning nüüdisaegsed raadioelektroonilised side- ja navigatsioonisüsteemid.
Lennubaasi koosseisu kuulub ka taktikalise õhutuletoetuse üksus ehk TACP (ingl Tactical Air Control Party). Taktikalised õhutulejuhid paiknevad sõjategevuse puhul teiste väeliikide juures ning nende ülesanne on tuua õigel ajal ja õigesse kohta õhutuletoetus.
Lennubaasis tegutseb ka lennujuhtimisteenistus, lennumeteoroloogid ja lennuohutuse spetsialistid, side- ja raadionavigatsiooni eskadrill, pääste- ja tuletõrjeteenistus, kütuseteenistus, lennuvälja teeninduse eskadrill, perrooniteenistus ja paljud muud vajalikud allüksused ja teenistused. Ämaris on olemas pea kõik võimalused lennuvahendite, kauba ning inimeste vastuvõtuks, teenindamiseks ja väljasaatmiseks.
Lennubaasis suudetakse tagada head tingimused kodust kaugele tulnud liitlastele. Lennubaasi areng on jätkuv ning edeneb iga aastaga.
1. eskadrilli esmane ülesanne on kaitseväe üksuste, sealhulgas ka õhuväe enda väljaõppe toetamine. Lisaks sellele täidab eskadrill ka teisi ülesandeid – igat liiki väikesemahuline õhutransport, meditsiiniline evakuatsioon, vaatlus- ja luurelennud, tsiviilstruktuuride (politsei, päästeamet jne) abistamine.
Õhuväele kuuluvad:
• üks kopter Robinson R-44
• kaks transpordilennukit M-28
Lisaks rendib õhuvägi õppereaktiivlennukeid L-39, mida kasutatakse peamiselt kahel eesmärgil:
• õhuväe sihitajate väljaõpe
• õhuväe taktikaliste tulejuhtide väljaõpe
Eestis koolitatakse sihitajaid ka Läti õhuväele ning Läti tulejuhid kasutavad ka meie reaktiivlennukite abi oma õppuste läbiviimiseks.
Kopter R-44 teostab vaatlus- ja otsingulende. Tänu spetsiaalsetele vahenditele saab kopterit kasutada selleks ka öösel. Samuti kasutatakse kopterit transpordilendudeks nii õhuväe kui ka teiste kaitseväe üksuste tarbeks. Vaata kopterite kohta lisaks relvastuse ja tehnika lehelt.
Igapäevaseks on muutunud NATO õhuturbesalga hävitajate lennud. Lisaks neile toimuvad sageli Eesti õhuväe enda lennuvahendite treening- ja mitmesugused tellimuslennud. Harva on tööpäevi, kus üldse lende ei ole ja tihti lennatakse nädalavahetustelgi. Osa treeninglende toimub öösiti. Erilised ajad on õppuste perioodid, kui lendude hulk ning siin baseeruvate õhukite arv suureneb märgatavalt.
Esimene lennubaasi puudutanud rahvusvaheline õppus toimus juba 1997. aastal (Baltic Challenge 97). Tänapäeval toimub igal aastal terve hulk õppusi ja harjutusi, milles osalevad meie NATO liitlaste õhusõidukid. Iga-aastastest rahvusvahelistest või olulise rahvusvahelise komponendiga Eesti õppustest näiteks Kevadtorm, Eesti–USA õppus Saber Strike ning NATO õhuturbeharjutus BRTE. Ühisõppuste käigus on lennubaasi külastanud ka Rootsi ja Soome hävitajad.
Lisaks külastavad lennubaasi mitme riigi transpordilennukid, siit lendavad välja meie missiooniüksused ja siia nad ka saabuvad.
Viimastel aastatel on lennubaasi töötempo üha kasvanud. Järjest enam riike soovib kasutada Ämarit õppuste ja treeningute läbiviimiseks. Olulised põhjused on kindlasti nüüdisaegne lennuväli, toetav taristu, moodne tehnika ning asjatundlikud spetsialistid. Soodustav tegur on ka koostöös Lennuameti ja Lennuliiklusteenistusega välja töötatud õhuruumi paindliku kasutamise kontseptsiooni rakendamine Eestis.
NATOs kehtib kollektiivkaitse põhimõte, mille osaks on ka arusaam liikmesriikide ühisest õhuruumist ning vajadusel selle ühisest kaitsmisest. Balti riikidel enestele ei ole arvestavat hävituslennuväge oma õhuruumi valvamiseks ja seetõttu aitavad teised liitlasriigid rotatsiooni korras oma hävitajatega turvata meie regiooni õhuruumi.
Õhuturbe ühe lennusalga rotatsioon kestab tavaliselt neli kuud. Balti õhuturve sai alguse samal päeval kui Eesti, Läti ja Leedu astusid NATOsse. Esialgu oli tegemist ühe lennusalgaga, mis paiknes Leedu õhuväe Šiauliai lennubaasis. 2014. aastal seoses julgeolekuolukorra muutumisega Euroopas otsustas NATO juhtkonda tugevdada meie piirkonna õhuturvet ning 1. maist 2014 baseerubki Ämari lennubaasis NATO kiirreageerimise lennuüksus.
Nii Ämaris kui Šiauliais on lennusalgad ööpäevaringses valmisolekus. Õhuturve on rahuaja tegevus ning ta on võrreldav piirivalvega.
Eesti, Läti ja Leedu ei ole ainsad NATO liikmed, keda liitlased aitavad õhuruumi valvamisel. Nii näiteks teostavad Belgia hävitajad õhuturvet Luksemburgi õhuruumis ning Itaalia õhuturbehävitajad tagavad Sloveenia ja Albaania õhuruumi puutumatuse. Ka Island kasutab liitlaste abi.
NATO õhuturbe missioonid Ämari lennubaasis:
Rotatsiooni aeg | Õhuvägi |
Lennuki tüüp |
---|---|---|
01.12.2024 – 31.03.2025 |
Hollandi kuninglik õhuvägi | F-35 |
31.03.2024 – 30.11.2024 |
Saksa õhuvägi (Ämari lennurada oli remondis ja õhuturvet tagati Lätist Lielvarde lennubaasist) | Eurofighter Typhoon |
01.12.2023 – 31.03.2024 |
Poola õhuvägi | F-16 |
31.07.2023 – 30.11.2023 | Hispaania õhuvägi | Eurofighter Typhoon |
01.03.2023 – 31.07.2023 | Suurbritannia kuninglik õhuvägi | Eurofighter Typhoon |
01.08.2022 – 28.02.2023 | Saksa õhuvägi | Eurofighter Typhoon |
03.10.2022 – 04.11.2022 | Belgia õhukomponent | F-16 |
25.08.2022 -12.09.2022 | Hispaania õhuvägi | Eurofighter Typhoon |
31.03.2022 – 17.08.2022 | Belgia õhukomponent | F-16 |
07.03.2022 – 31.07.2022 | Prantsuse õhuvägi | Mirage 2000-5 |
01.12.2021 – 31.03.2022 | Belgia õhukomponent | F-16 |
15.09.2021 – 31.11.2021 | Itaalia õhuvägi | Eurofighter Typhoon |
03.05.2021 – 15.09.2021 | Itaalia õhuvägi | F-35A Lightning II |
22.01.2021 – 03.05.2021 | Saksa õhuvägi | Eurofighter Typhoon |
31.08.2020 – 22.01.2021 | Saksa õhuvägi | Eurofighter Typhoon |
01.05.2020 – 31.08.2020 | Prantsuse õhuvägi | Mirage 2000-5 |
03.01.2020 – 01.05.2020 | Poola õhuvägi | F-16 |
02.09.2019 – 03.01.2020 | Tšehhi õhuvägi | JAS-39 Gripen |
03.05.2019 – 02.09.2019 | Suurbritannia kuninglik õhuvägi | Eurofighter Typhoon |
03.01.2019 – 03.05.2019 | Saksa õhuvägi | Eurofighter Typhoon |
30.08.2018 – 03.01.2019 | Saksa õhuvägi | Eurofighter Typhoon |
03.05.2018 – 30.08.2018 | Prantsuse õhuvägi | Mirage 2000-5 |
10.01.2018 – 03.05.2018 | Itaalia õhuvägi | Eurofighter Typhoon |
30.08.2017 – 10.01.2018 | Belgia õhukomponent | F-16 |
02.05.2017 – 30.08.2017 | Hispaania õhuvägi | F-18 Hornet |
05.01.2017 – 02.05.2017 | Saksa õhuvägi | Eurofighter Typhoon |
31.08.2016 – 05.01.2017 | Saksa õhuvägi | Eurofighter Typhoon |
28.04.2016 – 31.08.2016 | Suurbritannia kuninglik õhuvägi | Eurofighter Typhoon |
07.01.2016 – 28.04.2016 | Belgia õhukomponent | F-16 |
25.08.2015 – 07.01.2016 | Saksa õhuvägi | Eurofighter Typhoon |
05.05.2015 – 25.08.2015 | Suurbritannia kuninglik õhuvägi | Eurofighter Typhoon |
02.01.2015 – 05.05.2015 | Hispaania õhuvägi | Eurofighter Typhoon |
29.08.2014 – 02.01.2015 | Saksa õhuvägi | Eurofighter Typhoon |
30.04.2014 – 29.08.2014 | Taani kuninglik õhuvägi | F-16 |
NATO liikmesriigid eraldavad õhuväe õppuste ja harjutuste, sealhulgas madallendude, läbiviimiseks kindlad osad oma õhuruumist. Madallennud toimuvad mitte madalamal kui 152 meetrit (500 jalga). Madallende sooritatakse kokkuleppel Transpordiameti ja Lennuliiklusteeninduse aktsiaseltsiga.
Lennutegevus | Toimumise aeg | Piirkond | Lisainfo |
---|---|---|---|
Õhuturbe hävitajad |
19. – 20.11.2024, ajavahemikes 10.30-11.45 ja 14.30-16.15 |
Kagu-Eesti |
On võimalik, et treeningute käigus lennatakse ka ülehelikiirusel, mis võib põhjustada suuremat müra ning kohati plahvatustega sarnanevaid helisid helibarjääri ületamisel. |
Aastail 1940-1941 rajas Eestit okupeeriv Nõukogude Liit praeguse lennubaasi kohale oma militaarlennuvälja. Pärast sõda toimis Ämaris varulennuväli, mis 1952. aastal muudeti põhilennuväljaks. 1970. ja 1980. aastatel baseerusid seal peamiselt merelennuväe ründelennukid Su-24 ning transpordilennukid.
Eesti Vabariik sai Ämari lennuvälja oma käsutusse 1994. aastal. Kahe aasta pärast läks lennuväli kaitseministeeriumi haldusesse. Lennubaas kui õhuväe üksus asutati 15. mail 1997. aastal.
Aastani 2004 asus lennubaasis ka ajateenijate väljaõppekeskus ning ajateenijad moodustasid lennubaasi sõjaväepolitsei eskadrilli, mille ülesanne oli tagada baasi julgeolek ja kaitse. Tänapäeval moodustavad baasi isikkoosseisu ainult tegevteenistuses olevad kaadrikaitseväelased ja tsiviilteenistujad.