Jäta menüü vahele

Lennubaas

Õhuväe üks struktuuriüksus on Harjumaal Ämaris asuv lennubaas. Baasi keskne osa on lennuväli, aga lisaks kuulub siia terve hulk muid elemente.

Ülesanded

  • Võtta vastu liitlaste lennuvahendeid nii rahu-, kriisi- kui ka sõjaajal. Eesti peab olema valmis tegutsema vastuvõtva riigina (host nation) ning selleks on tegutsemisvalmis lennubaas hädavajalik.

  • Lennubaas on NATO Balti õhuturbe ühe lennusalga baasiks.

  • Korraldada kogu Kaitseväe lennundustegevust. Lennuvahendite esmane ülesanne on toetada Kaitseväe väljaõpet.

Lennubaasi koosseisu kuulub õhuväe tagalatoetusgrupp, mis toetab kogu õhuväge logistiliselt. Samuti kuulub lennubaasi alla kogu õhuväe jaoks mõeldud väljaõppekeskus. Vajadusel saavad siin koolitust teistegi väeliikide kaitseväelased.

Kontaktid

  • Lennubaas
    Ämari
    Lääne-Harju vald
    76102 Harju maakond
  • 717 1674

Pressi- ja meediakontakt

Vanemseersant Siim Verner Teder

Õhuväe teavitusspetsialist

Inimesed

Kolonelleitnant Mark Trubok

Lennubaasi ülem

Uue taristu rajamisega alustati kohe pärast lennubaasi asutamist. Aastail 2008–2012 ehitati Ämarisse uus lennuliiklusala, vajalikud sõiduteed, baasikaitse rajatised, uued hooned – angaarid, töökojad, laod, staabihooned, meditsiinikeskus, söökla, ühiselamu, sportimisvõimalused jne. Seega on tänapäeval pea täielikult olemas nüüdisaegse lennubaasi funktsioneerimiseks vajalik taristu.

Samuti on lennubaasis palju kaasaegset tehnikat – autotranspordipark, lennuvälja hooldusseadmed, kütuseteenistuseks vajalikud masinad, pääste- ja tuletõrjetehnika, tõste- ja transpordivahendid transpordilennukite teenindamiseks ning nüüdisaegsed raadioelektroonilised side- ja navigatsioonisüsteemid.

Lennubaasi koosseisu kuulub ka taktikalise õhutuletoetuse üksus ehk TACP (ingl Tactical Air Control Party). Taktikalised õhutulejuhid paiknevad sõjategevuse puhul teiste väeliikide juures ning nende ülesanne on tuua õigel ajal ja õigesse kohta õhutuletoetus.

Lennubaasis tegutseb ka lennujuhtimisteenistus, lennumeteoroloogid ja lennuohutuse spetsialistid, side- ja raadionavigatsiooni eskadrill, pääste- ja tuletõrjeteenistus, kütuseteenistus, lennuvälja teeninduse eskadrill, perrooniteenistus ja paljud muud vajalikud allüksused ja teenistused. Ämaris on olemas pea kõik võimalused lennuvahendite, kauba ning inimeste vastuvõtuks, teenindamiseks ja väljasaatmiseks.

Lennubaasis suudetakse tagada head tingimused kodust kaugele tulnud liitlastele. Lennubaasi areng on jätkuv ning edeneb iga aastaga.

Lennugrupi esmane ülesanne on kaitseväe üksuste, sealhulgas ka õhuväe enda väljaõppe toetamine. Lisaks sellele täidab lennugrupp ka teisi ülesandeid – igat liiki väikesemahuline õhutransport, meditsiiniline evakuatsioon, vaatlus- ja luurelennud, tsiviilstruktuuride (politsei, päästeamet jne) abistamine.

Õhuväele kuuluvad:

• neli kopterit Robinson R-44
• kaks transpordilennukit An-2
• kaks transpordilennukit M-28

Lisaks rendib õhuvägi õppereaktiivlennukeid L-39, mida kasutatakse peamiselt kahel eesmärgil:

• õhuväe sihitajate väljaõpe
• õhuväe taktikaliste tulejuhtide väljaõpe

Eestis koolitatakse sihitajaid ka Läti õhuväele ning Läti tulejuhid kasutavad ka meie reaktiivlennukite abi oma õppuste läbiviimiseks.

Lennukid An-2 teevad transpordilende nii Eesti õhuruumis kui ka väljaspool. Neid kasutavad ka langevarjurid ning sihitajad. An-2 on ka ainus lennuvahend Eestis, mis suudab kustutada metsatulekahjusid.

Kopterid R-44 teevad vaatlus- ja otsingulende. Tänu spetsiaalsetele vahenditele saab neid kasutada selleks ka öösel. Samuti kasutatakse neid transpordilendudeks nii õhuväe kui ka teiste kaitseväe üksuste tarbeks. Vaata kopterite kohta lisaks relvastuse ja tehnika lehelt.

Igapäevaseks on muutunud NATO õhuturbesalga hävitajate lennud. Lisaks neile toimuvad sageli Eesti õhuväe enda lennuvahendite treening- ja mitmesugused tellimuslennud. Harva on tööpäevi, kus üldse lende ei ole ja tihti lennatakse nädalavahetustelgi. Osa treeninglende toimub öösiti. Erilised ajad on õppuste perioodid, kui lendude hulk ning siin baseeruvate õhukite arv suureneb märgatavalt.

Esimene lennubaasi puudutanud rahvusvaheline õppus toimus juba 1997. aastal (Baltic Challenge 97). Tänapäeval toimub igal aastal terve hulk õppusi ja harjutusi, milles osalevad meie NATO liitlaste õhusõidukid. Iga-aastastest rahvusvahelistest või olulise rahvusvahelise komponendiga Eesti õppustest näiteks Kevadtorm, Eesti–USA õppus Saber Strike ning NATO õhuturbeharjutus BRTE. Ühisõppuste käigus on lennubaasi külastanud ka Rootsi ja Soome hävitajad.

Lisaks külastavad lennubaasi mitme riigi transpordilennukid, siit lendavad välja meie missiooniüksused ja siia nad ka saabuvad.

Viimastel aastatel on lennubaasi töötempo üha kasvanud. Järjest enam riike soovib kasutada Ämarit õppuste ja treeningute läbiviimiseks. Olulised põhjused on kindlasti nüüdisaegne lennuväli, toetav taristu, moodne tehnika ning asjatundlikud spetsialistid. Soodustav tegur on ka koostöös Lennuameti ja Lennuliiklusteenistusega välja töötatud õhuruumi paindliku kasutamise kontseptsiooni rakendamine Eestis.

NATOs kehtib kollektiivkaitse põhimõte, mille osaks on ka arusaam liikmesriikide ühisest õhuruumist ning vajadusel selle ühisest kaitsmisest. Balti riikidel enestele ei ole arvestavat hävituslennuväge oma õhuruumi valvamiseks ja seetõttu aitavad teised liitlasriigid rotatsiooni korras oma hävitajatega turvata meie regiooni õhuruumi.

Õhuturbe ühe lennusalga rotatsioon kestab tavaliselt neli kuud. Balti õhuturve sai alguse samal päeval kui Eesti, Läti ja Leedu astusid NATOsse. Esialgu oli tegemist ühe lennusalgaga, mis paiknes Leedu õhuväe Šiauliai lennubaasis. 2014. aastal seoses julgeolekuolukorra muutumisega Euroopas otsustas NATO juhtkonda tugevdada meie piirkonna õhuturvet ning 1. maist 2014 baseerubki Ämari lennubaasis NATO kiirreageerimise lennuüksus. 

Nii Ämaris kui Šiauliais on lennusalgad ööpäevaringses valmisolekus. Õhuturve on rahuaja tegevus ning ta on võrreldav piirivalvega.

Eesti, Läti ja Leedu ei ole ainsad NATO liikmed, keda liitlased aitavad õhuruumi valvamisel. Nii näiteks teostavad Belgia hävitajad õhuturvet Luksemburgi õhuruumis ning Itaalia õhuturbehävitajad tagavad Sloveenia ja Albaania õhuruumi puutumatuse. Ka Island kasutab liitlaste abi.

NATO õhuturbe missioonid Ämari lennubaasis:

Rotatsiooni aeg Õhuvägi Lennuki tüüp
01.12.2021 –  Belgia õhukomponent F-16
15.09.2021 – 31.11.2021 Itaalia õhuvägi Eurofighter Typhoon
03.05.2021 – 15.09.2021 Itaalia õhuvägi F-35A Lightning II
22.01.2021 – 03.05.2021 Saksa õhuvägi Eurofighter Typhoon
31.08.2020 – 22.01.2021 Saksa õhuvägi Eurofighter Typhoon
01.05.2020 – 31.08.2020 Prantsuse õhuvägi Mirage 2000-5
03.01.2020 – 01.05.2020 Poola õhuvägi F-16
02.09.2019 – 03.01.2020 Tšehhi õhuvägi JAS-39 Gripen
03.05.2019 – 02.09.2019 Suurbritannia kuninglik õhuvägi Eurofighter Typhoon
03.01.2019 – 03.05.2019 Saksa õhuvägi Eurofighter Typhoon
30.08.2018 – 03.01.2019 Saksa õhuvägi Eurofighter Typhoon
03.05.2018 – 30.08.2018 Prantsuse õhuvägi Mirage 2000-5
10.01.2018 – 03.05.2018 Itaalia õhuvägi Eurofighter Typhoon
30.08.2017 – 10.01.2018 Belgia õhukomponent F-16
02.05.2017 – 30.08.2017 Hispaania õhuvägi F-18 Hornet
05.01.2017 – 02.05.2017 Saksa õhuvägi Eurofighter Typhoon
31.08.2016 – 05.01.2017 Saksa õhuvägi Eurofighter Typhoon
28.04.2016 – 31.08.2016 Suurbritannia kuninglik õhuvägi Eurofighter Typhoon
07.01.2016 – 28.04.2016 Belgia õhukomponent F-16
25.08.2015 – 07.01.2016 Saksa õhuvägi Eurofighter Typhoon
05.05.2015 – 25.08.2015 Suurbritannia kuninglik õhuvägi Eurofighter Typhoon
02.01.2015 – 05.05.2015 Hispaania õhuvägi Eurofighter Typhoon
29.08.2014 – 02.01.2015 Saksa õhuvägi Eurofighter Typhoon
30.04.2014 – 29.08.2014 Taani kuninglik õhuvägi  F-16

NATO liikmesriigid eraldavad õhuväe õppuste ja harjutuste, sealhulgas madallendude, läbiviimiseks kindlad osad oma õhuruumist. Madallennud toimuvad mitte madalamal kui 152 meetrit (500 jalga). Madallende sooritatakse kokkuleppel Transpordiameti ja Lennuliiklusteeninduse aktsiaseltsiga.

Lennutegevus Toimumise aeg Piirkond Lisainfo
Treeninglennud transpordilennukiga M-28 26-29.04.2022 Kiltsi, Läänemaa Lennud on planeeritud toimuma ajavahemikul 22:00 kuni 03:00.
Belgia õhukomponendi hävitajad F-16 02-08.05.2022 Edela-, Lõuna-, Ida- ja Kesk-Eesti madallennualad Madallennud on planeeritud toimuma ajavahemikul kell 10:00-18:00 ja nädalavahetusel kell 12:00-15:00.
Suurõppus SIIL22 raames õhk-maa laskeharjutused  ründelennukitega A-10 Thunderbolt II ning AV-8B Harrier II. 16-18.05.2022 Kaitseväe keskpolügoon

Laskeharjutused toimuvad ajavahemikul 10:00-17:00. Laskeharjutuste käigus kasutatakse pardakahureid ja imitatsioonivahendeid.

Suurõppus SIIL22 raames õhk-maa laskeharjutused  ründelennukitega A-10 Thunderbolt II ning AV-8B Harrier II. 19-20.05.2022 Saaremaal Undva poolsaarest põhja suunda jääv mereala.

Laskeharjutused toimuvad ajavahemikul 13:00-15:00. Harjutuste käigus kasutatakse pardakahureid, õhk-maa juhitavaid rakette ja imitatsioonivahendeid. 

Suurõppus SIIL22 raames kopterite ja kopterlennukite lennud ja maandumine  20-22.05.2022 Saaremaa ja Nursipalu harjutusväli Võru vallas

 Lennud on planeeritud toimuma ajavahemikul 22:00-03:00.

 

Suurõppus SIIL22 raames mitmikraketiheitja HIMARS lahinglaskmine ja ründelennukite tegevus 23.05.2022 Saaremaal Undva poolsaarelt põhja suunda jäävad meresihtmärgid

Tegevus on planeeritud toimuma ajavahemikus 12:00-16:00.

Suurõppus SIIL22 raames kopterite ja kopterlennukite lennud ja maandumine 23-24.05.2022 Nursipalu Kaitseväe harjutusväli, Võru vald.

Tegevus on planeeritud toimuma ajavahemikul 18:30-03:00.

Suurõppus SIIL22 raames kopterite ja kopterlennukite lennud ja maandumine 23-29.05.2022
Hävitajad ja ründekopterid lendavad: Kagu-Eestis ja Saarte kohal
 
Kopterid lendavad: Kagu-Eestis, Saarte kohal ja Pärnu maakonnas
Lennud toimuvad ajavahemikul 9-21:00 (150m kõrgusel ja kõrgemal) ja kell 21-1:00.
 
Lennuvahendid mida võib märgata:
Eesti õppereaktiivlennukeid L-39; Transpordilennukid M28
Prantsusmaa õhuturbehävitajad Mirage M-2000
Belgia õhuturbehävitajad F-16
Ühendkuningriigi hävituslennukid Eurofighter Typhoon ja kopterid AW159 Wildcat;
Ameerika Ühendriikide õhutoetuse ründelennukid A-10 Thunderbolt II, AV-8B Harrier II, kopterlennukeid MV-22 Osprey, ründekopterit AH-1Z Viper, transpordikoptereid UH-60 Black Hawk ja UH-1Y Venom
Poola hävitaja-pommitajad Su-22;
Hispaania hävituslennukid F/A-18;
Tšehhi hävitajaid JAS 39 Gripen
Suurõppuse SIIL22 raames taktikaline madallend Ühendkuningriikide hävituslennukitega Eurofighter Typhoon 24.05.2022
Sangaste lossi lähistel, Otepää vald
Lennud toimuvad ajavahemikul 15:00-16:00 kõrgemal kui 250ft (jalga).

 

Aastail 1940-1941 rajas Eestit okupeeriv Nõukogude Liit praeguse lennubaasi kohale oma militaarlennuvälja. Pärast sõda toimis Ämaris varulennuväli, mis 1952. aastal muudeti põhilennuväljaks. 1970. ja 1980. aastatel baseerusid seal peamiselt merelennuväe ründelennukid Su-24 ning transpordilennukid.

Eesti Vabariik sai Ämari lennuvälja oma käsutusse 1994. aastal. Kahe aasta pärast läks lennuväli kaitseministeeriumi haldusesse. Lennubaas kui õhuväe üksus asutati 15. mail 1997. aastal.

Aastani 2004 asus lennubaasis ka ajateenijate väljaõppekeskus ning ajateenijad moodustasid lennubaasi sõjaväepolitsei eskadrilli, mille ülesanne oli tagada baasi julgeolek ja kaitse. Tänapäeval moodustavad baasi isikkoosseisu ainult tegevteenistuses olevad kaadrikaitseväelased ja tsiviilteenistujad.

Viimati uuendatud: 24. mai 2022, 11:11

Keri üles